Hyppää sisältöön
TESTI Tämä on palvelun testiversio
Strateginen mittari

Sote-sektorin liikenteen kasvihuonekaasupäästöt

Viimeisin mittaus
2018
13,30kt/a
Tavoitteeseen matkaa
2 vuotta
-3,30kt/a
Tavoite
2022
10kt/a

Sote-sektorin liikenteeseen kuuluvat tavaroiden ja asiakkaiden kuljetukset sekä asiakkaiden matkat sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksiin. Kelan mukaan sairausvakuutuslain mukaan korvattavia matkoja on tehty 94,3 M km, ja matkojen yhdistelyllä on säästetty 11,9 M km (suullinen tieto Kelasta). Matkoja on tehty 4,3 miljoonaa ja korvauksia maksettu 284 M€ vuonna 2018 (Sotkanet). Koska suurin osa näistä matkoista on tehty takseilla ja siten dieselautoilla, tulee päästökertoimeksi Lipasto-mallin mukaan 141 g/km CO2e ja siten päästöksi 13,3 kt CO2e vuodelle 2018.

Realistinen vähennystavoite vuodelle 2022 voisi olla 20 % eli päästöt olisivat noin 10 kt CO2e.

Toistaiseksi tiedoista puuttuvat ne potilaiden omat ajot, joita Kela ei ole korvannut.

Pitkän aikavälin päästövähennystavoite voi olla kunnianhimoisempi, koska erilaiset kyyti- ja matkojenyhdistelypalvelut voivat parantaa liikennettä koko yhteiskunnan tasolla, josta sitten terveydenhuoltokin hyötyy. Suomalaistutkimuksen mukaan jopa puolet autoliikenteestä olisi korvattavissa kyytipalveluilla, ja palveluihin siirtyvän liikenteen ilmastopäästöt putoaisivat n. 70 % (Tuomisto ja Tainio, 2005). Nykyisinä sähköautojen aikakaudella vähennys voisi olla suurempikin.

Viitteet

Tuomisto, JT; Tainio, M. 2005. An economic way of reducing health, environmental, and other pressures of urban traffic: a decision analysis on trip aggregation. BMC PUBLIC HEALTH 5:123. [artikkeli]

TESTI Tämä on palvelun testiversio